Folkeskolereformen skader børn

Jeg er som mor til en pige i 5 klasse vidne til hvad mit barns skoledag gør ved et barn i den alder. Hun har 3 dage med undervisning til 15.30, de resterende korte dage har hun fri 14.45. Jeg oplever et barn med konstant sorte rander under øjnene, kort lunte temperaments mæssigt. Ekstremt råt sprogbrug og uden energi til ret meget andet end Ipad og den ridning jeg presser hende til, for dog at give hende andet i livet end skole som 11 årig. Jeg tillader af og til en “hviledag” og oplever at hun efter 3 sammenhængende dage – bliver en helt andet pige. Overskud overfor familien, nuanceret emotionel regulering, næsten ingen uhensigtsmæssige konflikter og initiativer der kommer indefra og kræfter til at gøre noget med dem. Jeg overvejer seriøst at skifte til privat skole, fordi jeg ikke bryder mig om det menneske, der kommer ud af den nye skolereform. Kan det være meningen at skolen/samfundet brænder børn ud, inden de overhovedet er kommet ind på arbejdsmarkedet, hvor stress også er et alvorligt problem. Jeg frygter min datter er så grundpresset af lange, ikke kvalitative nok skoledage, at hun rent faktisk tager skade på sin udvikling pga. skolereformen som den er blevet. Der SKAL jo sættes ind nu! Børnene er gidsler og ofrene i de voksnes eksperimenter og de tager skade af vores langsommelighed. ER mere lovgivning vejen frem? Mon dog?
Måske skal alle vi voksne, der er en del af ungernes liv, bruge vores sunde fornuft og handle hurtigt. Kortere skoledage, der samtidig er den tid værd, børnene investerer af deres liv i andre menneskers vold

Leave a Reply

